En aquesta secció podreu trobar una síntesi dels diversos procesos d'independència de nacions que han assolit en els darrers 20 anys la seva llibertat. En altres categories d'aquesta mateixa secció descobrirem pobles que amb els més diversos graus de lluita, organització o consciència disposen de moviments independentistes o sobiranistes. Tot plegat, observem com la defensa de l'autodeterminació dels pobles i les nacions és una constant arreu del planeta. Hem dividit la secció en quatre categories o subseccions.

1. Velles nacions, estats joves

Velles nacions, estats joves L'evolució del mapa polític europeu desmitifica el principi sagrat de la intangibilitat de les fronteres dels estats. Ni més ni menys que 24 estats europeus han aparegut i assolit la seva independència al llarg del segle XX i començaments del XXI, als quals s'hi podria sumar encara Armènia, Azerbaitjan i Geòrgia, que també són membres del Consell d'Europa i que van aconseguir la seva independència nacional a principis de la dècada dels 90. Ens trobem, per tant, que 25 dels 48 Estats membres del Consell d'Europa (un 52%) s'han independitzat d'ençà del 1900, sense comptar Kosovo, que no és membre d'aquesta organització internacional. Tot plegat ens mostra que exemples com els que exposem a continuació de diversos processos d'independència recent al nostre continent, ens adverteixen que una Catalunya sobirana i independent, lluny d'esdevenir un somni, és una realitat abastable avui mateix. No és cap entel·lèquia i no va en contra de la dinàmica d'integració política i econòmica d'Europa com alguns discursos catastrofistes, ben interessats, ens volen fer creure.

Descarregar PDF Kosovo

2. La independència a tocar de les mans

La independència a tocar de les mans Una relació de les principals nacions sense estat que, d'alguna manera, podem homologar i equiparar amb Catalunya. Per cultura, societat, política o economia. Països que, en certa manera els seus processos de construcció nacionals es troben molt desenvolupats i que esdevinguin nous Estats, està a les seves mans.
Els catalans sovint prenem com a referents o ens emmirallem en algun d'aquests països: Escòcia, Flandes, Quèbec,...fins i tot, alguns sectors del nacionalisme històricament ho ha fet amb Euskadi o Irlanda....Si bé, cada nació correspon a una realitat diferent amb el seu propi context, el cert és que en un futur no gaire llunyà entre vàries d'aquestes nacions ens hi relacionarem com a pobles lliures, intercanviant-nos embaixadors i delegacions diplomàtiques. Són els propers estats a Europa i en el món.

Descarregar PDF Escòcia

3. Pel dret a l'autodeterminació dels Pobles, una lluita generalitzada

La independència a tocar de les mans Països i moviments independentistes dels més diversos llocs del món. Nivells diversos de lluita i consciència. Europeus o dels altres 4 continents. La lluita per l'autodeterminació és una constant arreu del planeta.
Processos que vénen de lluny en una constant lluita anticolonial. Altres pobles redescobreixen la seva identitat al bell mig del vell continent europeu, tot qüestionant les identitats imposades dels grans estat-nació. Les darreres possessions europees d'ultramar es rebel·len en una lluita desigual contra els lligams metropolitans que les ofeguen. De l'Àsia, pobles mil·lenaris no han trobat encara, el seu definitiu encaix. Els vents de llibertat bufen en totes direccions i a velocitats dispars.

Descarregar PDF Tirol sud

4. Terres llunyanes i desconegudes

La independència a tocar de les mans Països desconeguts per a molts de nosaltres o que en sabem ben poc d'ells per llunyania, diferència cultural o exotisme. Tot plegat, descobrim que molts d'aquests països o territoris també sostenen lluites pel seu alliberament. Països dels que mai haguèssim dit que existeixen grups o moviments nacionalistes i independentistes.
  • Quan autodeterminació no és sinònim d'independència. En aquest apartat descobrirem territoris que han exercit en un moment o altre el seu dret a l' autodeterminació. Contrariament al que podríem pensar, majoritàriament han decidit mantenir els vincles amb la metròpoli, enlloc de la independència. Antillles Neerlandeses, Bermudes ó Mayotte en són uns exemples. Privilegiats ells que poden decidir el seu futur i com relacionar-se amb els altres.
  • Secessió a l'Amèrica del Nord. Sabíeu que als Estats Units hi ha moviments i grups independentistes? Un capítol, dins d'aquest apartat, si voleu, anecdòtic, discutible en alguns aspectes....però que per això mateix, la curiositat per conèixer aquests casos ens fa pessigolles.
Descarregar PDF Hawaii