12-09-2012

La vila de Sants més independentista i Cesk Freixas homenatjen a Manuel de Pedrolo

El passat 8 de setembre la vila de Sants va homenatjar Manuel de Pedrolo de la mà de l’Esquerra Independentista de Sants, en unes jornades en la que aquesta plataforma es donava a conèixer públicament. La Fundació hi vàrem contribuir amb la xerrada "RADICALMENT, LA LLIBERTAT" a càrrec la filla de l'autor de l'Aranyó, Adelais de Pedrolo, presidenta de la nostra Fundació i Josep Poveda, vicepresident. Un repàs biogràfic de l’escriptor i el seu compromís amb la nostra terra, cultura, llibertat i justicia social. Una vida i obra al servei dels Països Catalans. També es passà el documental “Semblança d’un apassionat Manuel de Pedrolo 1918-1990”, muntatge basat en la composició poètico-musical "Mai no és de nit" dels cantautors Jaume Calatayud i Vicente Monera. Audiovisual que fou ampliament comentat i que va causar una gran sensació.   Durant la xerrada es va voler implicar al públic demanant a dos voluntaris per tal que representessin una brevíssima peça teatral –“Llibertat d’expressió”- que Pedrolo va escriure com una col•laboració per a la revista Lluita d’IPC, l’any 1985. Una crítica mordaç a la censura de la premsa. Dues espontànies (Cristina i Ariadna) s’oferiren a la que es convertí primera –i per ara única- representació que s’ha fet de l’esmentada peça teatral.  Recital de Cesk Freixas   Com ja sabem, el darrer disc del cantautor penedesenc Cesc Freixas, ha volgut esdevenir un homenatge a l'escriptor Manuel de Pedrolo. Així, inspirat en l'obra pedroliana ha dedicat el seu quart àlbum a una de les seves novel•les: "Tocats pel foc" ( 1959 ), Edicions 62 1976. Un fantàstic recital de Cesk Freixas per la tarda va continuar a l’homenatge a Pedrolo realitzat aquell matí. Entremig s’havia celebrat a la mateixes Cotxeres de Sants un dinar popular i sessions de quintos molt animades.   Com va anunciar el mateix Cesk, aquell concert “no serà un concert normal, serà un espectacle molt i molt especial”. I no va defraudar gens ni mica. Un acte multidisciplinar amb el poeta David Caño i el pintor Albert Trilla. Hi mesclaren tres disciplines artístiques que, recordem-ho, en molts moments de la història cultural, han anat de bracet: la cançó, la poesia i la il•lustració. La suma de tot això fou una representació pública del servei social i polític de la cultura, del pensament crític, i de la seva necessitat, intrínseca, de fotografiar el món en el que vivim, com ens ho recordà el mateix cantautor penedesenc.   Durant el concert, se succeïen les intervencions poètiques de David Caño, mentre l’il•lustrador Albert Trilla anava configurant un enorme mural en el que hi figuraren representants a més de l’escriptor Manuel de Pedrolo, el poeta Caño i el mateix Cesk. La jornada encara va continuar al vespre amb un acte de presentació de la nova organització juvenil Arran i un concert de Pirat's Sound Sistem per la nit.               Fotografia: Un moment del concert de Cesk Freixas a les Cotxeres de Sants amb David Caño recitant i Albert Trilla pintant el mural. (foto de Sílvia Montells)