25-05-2008

La Fundació Manuel de Pedrolo rep el Premi Jaume I a la Cultura del Casal de Carlet

El Casal Jaume I de Carlet –Ribera Alta- ens va convidar a la cerimònia dels Premis Jaume I 2008 el passat 24 de maig. La nostra Fundació va ser guardonada amb el Premi a la Cultura. Un honor doble: pel premi rebut i per l’entitat que els concedia. I la responsabilitat  de la nostra Fundació contreta amb aquelles comarques al sud de la nostra nació.

El Casal Jaume I de Carlet és un col·lectiu local d’Acció Cultural del País Valencià, associació per a la defensa i promoció de la llengua i la cultura valenciana. Els Premis Jaume I es fan en reconeixement públic del treball d’alguna persona o entitat, que per una raó o altra, ha realitzat una tasca important per la defensa de la nostra llengua i la nostra cultura, que en definitiva es l’esperit que impulsa el funcionament dels Casals Jaume I.

En aquesta dotzena edició la Junta del Casal Jaume I de Carlet va decidir també atorgar el Premi a la Trajectòria Social per la seua contribució a la normalització de la llengua a entitats representatives de la Franja de Ponent com l’Institut d’Estudis del Baix Cinca, l’Associació Cultural del Matarranya, la revista Temps de Franja i el Casal Jaume I de Fraga que lluiten per la dignitat i els drets de la nostra cultura a la Franja.

Altres premis han estat els següents: Premi al Comerç; Gràcia Añò; Premi a la Conservació de Trets d’Identitat; Nova Muixeranga d’Algemesí; Premi al Compromís Social: Mercè Teodoro (advocada d’ACPV); Premi a la Difusió de la Cultura: Col·lectiu Ovidi Montllor de Músics i Cantants del País Valencià.

Els premis varen ser entregats als guardonats el dia 24 de maig de 2008 al Saló Giner de Carlet, en un sopar multitudinari amb els socis i simpatitzants d’aquesta associació cultural i amb el lliurament d’un diploma d’aquest reconeixement públic. L’acte fou conduït magistralment per la periodista del setmanari El Temps i escriptora, Núria Cadenas.

Durant l’acte haguèren diverses actuacions musicals, entre les que destaquem les del cantautor valencià Miquel Gil, entre d’altres.

El dia abans, en el marc extraordinari de la Casa de Cultura de Carlet es va desenvolupar la Taula rodona: "Un món ple de ‘franges’: la Franja de Ponent", en la que participaren: Màrio Sasot, director de la revista Temps de Franja; Susanna Barquín, de l’Institut d’Estudis del Baix Cinca; Marta Canales, del Casal Jaume I de Fraga i Natxo Sorolla, de l’Associació Cultural de la Matarranya. L’acte fou moderat pel membre del Casal Jaume I de Carlet, Àngel Velasco. A l’acte estigué present Miquel Àngel Estradé, diputat al Parlament de Catalunya i alcalde de Les Borges Blanques (ERC), que inicialment havia de moderar el debat, però problemes de desplaçament el feren arribar a misses dites. Malgrat això participà del debat posterior i de les activitats durant els dos dies organitzades pel Casal Jaume I de Carlet.

El dissabte 24 es va presentar el llibre: Cròniques, de Manuel de Pedrolo (Edicions El Jonc), al Casal Jaume I de Carlet. Participaren Adelais Pedrolo i Josep Poveda, de la Fundació Manuel de Pedrolo, que també varen presentar les finalitats de l’entitat que intenta rescabalar de l’oblit a l’autor independentista. Àngel Velasco, del Casal, va moderar l’acte i el posterior col·loqui amb els assistents .

Les activitats es varen completar amb una formidable visita guiada a la ciutat d’Alzira, capital de la Ribera Alta, en un recorregut pel centre de la ciutat i pels principals monuments, equipaments i edificis històrics, que fèren la delicia de les entitats i persones convidades pel Casal Jaume I de Carlet durant el cap de setmana de finals de maig.

Fotografies: Casal Jaume I de Carlet