26-01-2011

Reeditada una de les millors novel·les de Manuel de Pedrolo

Edicions 62 publica “Totes les bèsties de càrrega” .  Un elogi al sacrifici  i a la lluita contra la nostra destrucció nacional i per la supervivència

Quanta-quatre anys després de la seva primera edició, exhaurida a les llibreries des de fa un munt d'anys, els lectors podem trobar de nou a les llibreries Totes les bèsties de càrrega, una novel·la amb pinzellades kafkianes que Edicions 62 ha reeditat aquest mes de gener. Totes les bèsties de càrrega fou escrita el 1965. Edicions 62 la va editar per primer cop el 1967, després en va fer una segona edició el 1992 dins la col.lecció "Les Millors obres de la literatura catalana ". Quatre dècades després ha aparegut feliçment una nova edició de tapes toves dins el segell de la col·lecció "la butxaca". La Fundació Manuel de Pedrolo es congratula per aquesta aposta per  reeditar grans capçaleres de l'obra pedroliana i anima a continuar aquesta línia, donat que d'aquesta manera redescobrim el Pedrolo més autèntic.

L'obra ens endinsa en la història de l'opressió d'un poble i una cultura ofegada per una burocràcia tant inhumana com absurda. I el que és més important, mostra que es possible rebel·lar-se en contra amb una clara voluntat de supervivència. Els fets, que passen en un país imaginari, per al lector li serà fàcil reconèixer a Catalunya durant una de les seves èpoques més dures de la seva història: la postguerra.Persecució i resistència... però també temps de recuperació i treball soterrat i pacient. Totes les bèsties de càrrega és una de les obres més destacades de Manuel de Pedrolo, considerada per alguns crítics com la seva millor novel·la. Possiblement sigui agosarat fer una afirmació tant categòrica, donat que l'interès de Pedrolo per assajar tants i tants gèneres i tècniques diferents les seves obres més importants són vàries, no pas una. El que sí és ben clar que Totes les bèsties de càrrega és una síntesi brillant d'un dels moments més difícils de la història del nostre poble.

Bona part de l'obra pedroliana forma part d'aquell grup de textos per als qui vulguin entendre'ls. I Totes les bèsties de càrrega s'emmarca clarament dins d'aquest conjunt. L'autor ens fa sentir protagonistes d'una comunitat que es resisteix a la destrucció. Una història plena de metàfores escrita en una habilitat narrativa extraordinària, insòlita a totes llums. Pedrolo tenia el do d' interpretar i intuir els batecs més ocults de la nostra ànima nacional. Totes les bèsties de càrrega ens aporta aquest complement literari a la nostra història. Pocs han estat els autors catalans que hagin considerat que el seu servei anava molt més enllà del fet d'escriure en català. Manuel de Pedrolo va saber entendre que calia anar més enllà en el compromís i ell va trobar els temes escaients per a les seves ambicions literàries. Sens dubte Manuel de Pedrolo torna a ser l'autor que ens convé en el present.

Amb Totes les bèsties de càrrega, Pedrolo fa un elogi a l'esperit de servei i sacrifici, a la solidaritat activa i a la lluita. D'un gran realisme Pedrolo, en aquesta novel·la, va haver de recórrer a un simbolisme ben original, gairebé fantàstic, amb un llenguatge descarnat i cru. Potser que valgui la pena de (re)llegir-la ara que revivim temps de retallades, intents d'involució i es qüestiona com mai la nostra llengua i identitat.