14-06-2012

Manifest per una presència digna de la literatura en l'ensenyament

Fins a disset grups de recerca d’universitats d’arreu dels Països Catalans ja han signat el manifest per defensar una presència digna de la literatura a l’ensenyament. Aquest va ser consensuat en el marc de la I Jornada Litcat d’Intergrups de Recerca, que va tenir lloc a l’Institut d’Estudis Catalans, el passat mes de maig de 2012. Entre els signants inicials del manifest trobem a diversos coordinadors de grups de recerca sobre literatura catalana contemporània de les Universitats dels Països Catalans. Hi signen Montserrat Bacardit, Rosa Cabré, Jordi Castellanos, Josep Murgades, Vinyet Panyella, etc. En el manifest es pot llegir que els seus redactors es mostren alarmats "pel greu desprestigi de la literatura a l’ensenyament". "No és un fenomen nou ni particular de la nostra cultura -remarquen-, sinó general en el món occidental, resultat d’un llarg procés que ha provocat una disminució dels estudis literaris i una subordinació de la literatura a altres matèries, cada vegada més relegada a una funció subsidiària".

El manifest també tracta, entre d'altres problemàtiques, de la necessitat que la literatura serveixi com a camp de treball amb immenses possibilitats per als alumnes."Resulta imprescindible treballar la redacció i l’expressió escrita dels estudiants" -proposa el manifest-, així com " potenciar de manera específica un ampli coneixement i la lectura habitual de textos de literatura catalana perquè és l’única ocasió en què molts estudiants entraran en relació amb la nostra història literària. Deixar-ho de banda significa tallar la transmissió cultural.Tot això és especialment important en moments com els actuals d’incorporació a l’àmbit cultural català de masses àmplies de població de procedència molt diversa". A banda que se'ns recorda que l’estudi dels clàssics serveix alhora per a aprendre llengua i literatura, i ajuda millor a la formació lingüística que la repetició contínua de la normativa.

Des de la redacció del manifest ja s'han adherit  la La Xarxa Vives d’Universitats, dues seccions de l’IEC, la Institució de les Lletres Catalanes, el PEN Català, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, Espais Escrits, la Xarxa del Patrimoni Literari Català i la Coordinadora  d’Estudis Universitaris de Filologia Catalana.

Per accedir al text complet del Manifest, reproduït al digital de Cultura Núvol, vinculat a Vilaweb, cliqueu aquí.