fundaci�
01-06-2011
img noticia

El Museu de Cervera es queda petit a la inauguració de l'exposició de Mariona Millà

 

L’ÚS DE LA MATÈRIA , exposició de Mariona Millà, explora les trajectòries artístiques de Millà i Pedrolo

 

 

 Gran expectació: riuada d’assistents a la inauguració de l’exposició que compta amb 16 pintures murals i 103 dibuixos sobre el teatre fet a Catalunya i homenatja Manuel de Pedrolo.

 Organitzada pel Museu Comarcal de Cervera i el Premi Literari 7 Lletres, l’acte inaugural va comptar amb la participació de les actrius Imma Colomer i Marta Millà que oferiren una lectura dramatitzada amb textos de Manuel de Pedrolo.

 

 

 

La inauguració d’aquesta excepcional exposició pictòrica de Mariona Millà  el passat 30 de maig, va servir de portal a la 6ª edició de les activitats culturals del Premi literari 7 lletres (www.7lletres.org ), un certamen que any rere any ha portat a la Segarra un nou redimensionament de l’obra i personatge de Manuel de Pedrolo i que enguany, amb aquesta exposició, ens posa al nostre abast el teatre contemporani fet a Catalunya. 

 

 

 

HOMENATGE AL TEATRE FET A CATALUNYA I A MANUEL DE PEDROLO. Les 16 pintures murals i més d’un centenar de dibuixos i apunts de l’artista omplen les tres sales del Museu Comarcal de Cervera que van esdevenir petites amb més d’un centenar de visitants que s’aplegaren en l’acte d’inauguració.  Una exposició dividida en cinc grans àmbits: Manuel de Pedrolo, dramaturg; Personatges: un repàs per diversos autors teatrals nostrats com Pitarra, Guimerà, Segarra, Rusiñol, Rodoreda, Calders, Espriu, Brossa, Bernet i Jornet,...;Personatges relacionats: editors, antropòlegs, directors, actors i actrius com Ricard Salvat, Xavier Fàbregas, Maryse Badiou, Guillem Jordi Graells, Hermann Bonnin, Josep Maria Gual, Feliu Formosa, Jordi Coca, Marta Millà, Josep Ma Flotats, Anna Güell, Josep Ma Pou, Enric Majó i, per completar la relació, el tríptic de la família Millà amb els retrats del rebesavi, besavi, avi, pare i germà de la pintora; tots ells llibreters i editors d’obres de teatre i arxivers teatrals des de finals del segle XIX fins a l’actualitat; L’obra teatral: quadres i esbossos de diverses representacions teatrals com L’ús de la matèria (Teatre Regina, 1984) i Homes i No (lectura dramatitzada, 2010) totes dues de Manuel de Pedrolo, 30 d’abril de Pere Quart, La filla del Carmesí de Josep M. de Segarra, Accions de la Fura dels Baus, Glups!! i el Mikado de Dagoll Dagom, La flauta màgica de Comediants, La desaparició de Wendt de Benet i Jornet o les obres Okupes al Museu del Prado i Dr. Faust encén els llums del director Ricard Salvat, entre d’altres. Procés creatiu, apunts per obres teatrals,...i Homenatges: grans pintures murals dedicades al director, a l’autor, al públic, al vestuari,al  maquillatge i atrezzo, als tècnics i a l’actor. En definitiva, un esplènid homenatge general als nostres autors, actors i actrius, al conjunt i a l’essència del teatre fet a Catalunya. De manera específica, també redescobrim l’obra dramatúrgica pedroliana i l’exposició li fa un merescut homenatge. Així mateix, posa en paral·lel dos trajectòries artístiques: una pictòrica, la de Mariona Millà i una altra literària, la de Manuel de Pedrolo. 

 

 

 

MATERIAL COMPLEMENTARI I DIDÀCTIC. L’exposició compta amb material didàctic complementari sobre el procés pictòric, incidint de forma especial en l’execució d’esbossos i apunts preparatoris, la realització final de l’obra i la seva aplicabilitat en les arts escèniques, en la construcció d’escenografies i prefiguracions d’espais, disseny de vestuari i maquillatge.

 

 

 

DUES TRAJECTÒRIES EN SINTONIA. Carme Bergés, directora del Museu Comarcal de Cervera i comissària de l’exposició va aprofitar l’acte inaugural per reivindicar, més enllà de l’homentage al nostre teatre, els punts de connexió entre totes dues trajectòries artístiques de Millà i Pedrolo. Podem trobar similituds en l'extensa trajectòria de Mariona Millà i en l’obra dramàtica pedroliana, cadascú, òbviament, dintre de les respectives disciplines. Similituds i vincles que en aquesta exposició es mostren a través dels quadres sorgits de la mà ferma i la força vital a través de més de trenta anys de la trajectòria artística de l’autora.Una simbiosi perfecta que esdevé el tret de sortida del que és un recorregut per bona part del teatre fet a Catalunya i il•lustrat, interpretat i redimensionat per l’artista Mariona Millà. 

Manuel de Pedrolo va escriure l’octubre de 1989 Vint—i –cinc versos per a la Mariona, un poema que obre l’exposició i deixa veure el tracte personal existent entre els dos autors i de forma magistral ens mostra no només el pensament convuls de l’escriptor sinó també i sobretot, la fortalesa i vitalitat de l’obra de la pintora i, diriem, la sintonia entre ambdues trajectòries i el respecte d’un per l’altre. I és així com es crea un lligam entre ambdós noms que ara nosaltres aprofitem com a nus central de l’exposició per anar, però, més enllà...segons Bergés.

 

 

EL NOM DE L’EXPOSICIÓ NO ÉS CASUAL. Justament com Adelais de Pedrolo, filla de l’escriptor, va recordar durant la inauguració de l’exposició el títol no és casual. L’exposició reprodueix el títol d’una obra teatral escrita per Manuel de Pedrolo el 1963: L’ús de la matèria, i que Mariona Millà va plasmar sobre tela el 1984 amb la força expressionista que caracteritza tota la seva obra i que tradueix en formes plàstiques, directes i contundents, el mateix concepte angoixant que domina l’obra teatral de Pedrolo. Adelais de Pedrolo va fer un breu repàs per les característiques del teatre del seu pare. Una obra que denúncia situacions que limiten les nostres llibertats i sobre l’escenari aquests conflictes suporten unes situacions angoixants, que els personatges estan sotmesos a accions rutinàries i, sovint, inútils. Per Adelais de Pedrolo el seu pare sempre va sostenir que no havia estat mai un dramaturg. L'obra teatral de Manuel de Pedrolo no és gaire nombrosa, va usar tècniques de l'absurd per burlar el rigor de la censura franquista, però l’autor no solia acceptar l’etiqueta de l’absurd com sovint se’l classifica. Segons la seva filla " el meu pare més aviat en deia teatre abstracte,...per absurda, deia, ja està la vida mateixa ". 

Pedrolo sempre aspirava a ser el “novel·lista total” que va arribar esdevenint. Va creure que el seu teatre era un gènere minoritari. Sempre foren estrenes d'una o de dues nits. Se’n poden dir funcions úniques. El mateix Pedrolo va arribar a preguntar-se si hauria d'haver estat més clar, més directe. Ara bé, “si ja tenia dificultats amb aquella mena de teatre, que hauria passat si m'hagués decidit a escriure peces d'un tipus inequívocament realista?” es preguntava el mateix escriptor. Malgrat això, Adelais de Pedrolo va voler reconèixer la importància del gènere teatral del seu `pare en el conjunt de la seva obra. Es va lamentar de l’escàs interès des del món cultural per autors contemporanis com el mateix Pedrolo. “Si hagués estat un autor no català, segurament, el seu teatre estaria més reconegut”, va sentenciar.

 

 

 

RETRAT DE MANUEL DE PEDROLO. L’exposició mostra també un retrat de Manuel de Pedrolo inèdit, fet expressament per a l’ocasió per l’autora. L’artista va parlar de la relació que l’escriptor segarrenc va mantenir amb la seva família, concretament amb el seu pare des dels temps “que ja conspiràven remenant entre llibres al mercat de Sant Antoni”. Mariona Millà va recordar les llargues estades a casa seva i va remarcar sentir-se atreta per la solidesa de la personalitat de Manuel de Perolo que ha volgut mostrar-la en el quadre. En el retrat de grans dimensions que ha elaborat en el seu homenatge es pot veure a Pedrolo rodejat d’estanteries plenes de llibres, el seu món, amb alguns els seus més famosos títols i en alguns lloms dels llibres es poden llegir alguns motius pels quals la seva obra va ser llargament perseguida i censurada al llarg del franquisme. El retrat transmet igualment una sensació de serenitat i alhora de fermesa, mostrant la determinació de l’autor en no afluixar en cap de les seves conviccions morals, ètiques i ideològiques que defensà al llarg de tota la seva trajectòria personal i literària.

  

FER DE CERVERA I LA SEGARRA UN PUNT DE DINAMITZACIÓ CULTURAL. Durant la inauguració també intervingueren Josep M. Llobet, director del Centre Municipal de Cultura de Cervera, que va aprofitar per explicar les activitats culturals de la 6ª edició del Premi literari 7 Lletres. També destacar els parlaments de Juli Lago, regidor de Cultura de Cervera i Joan Valldaura, paer en cap en funcions, que remarcaren el seu interès per les activitats del Premi literari 7 Lletres, la seva consolidació a la comarca com el premi més ben dotat a Ponent i de creixent difusió cultural gràcies a la figura “polièdrica” de Manuel de Pedrolo al voltant de la seva novel·la, teatre, poesia o assaig que poden suposar situar a Cervera i la Segarra com un punt dinamitzador cultural de primer nivell. 

L’acte central del Premi Literari 7 Lletres d’enguany és , justament, aquesta exposició que per la seva dimensió i interès general esdevé de difusió i promoció nacional. Es podrà visitar en el Museu Comarcal de Cervera fins el 28 d’agost. El premi literari 7 Lletres és un certamen organitzat i impulsat conjuntament pel Centre Municipal de Cultura de Cervera i el Consell Comarcal de La Segarra amb la Fundació Manuel de Pedrolo.

 

 

LA SENTÈNCIA. El centenar llarg d’assistents a l’acte inaugural va gaudir al final dela inauguració d’una lectura teatralitzada de l’obra  de Manuel de Pedrolo La sentència. La representació, entusiàsticament aplaudida,  va anar a càrrec de les actrius Imma Colomer i Marta Millà.

 

 

CATÀLEG DE L’EXPOSICIÓ. L’exposició compta amb l’edició d’un catàleg luxós de 132 pàgines on es reprodueixen la totalitat de les obres exposades, amb la identificació de tots i cadascun dels directors, actors i actrius i obres teatrals representades. La publicació inclou també escrits que analitzen l’obra teatral pedroliana, l’obra plàstica de Mariona Millà, així com les vinculacions que s’estableixen entre ambdues produccions i la concepció museogràfica amb un pròleg de l’escriptor Jordi Coca. 

 

El catàleg es pot adquirir al Museu de Cervera (c/Major, 115 25200 CERVERA) museu@museudecervera.cat , telèfon: 973833917

 

 

 

Per conèixer millor l'autora: www.marionamilla.com  

 

Fotos: Mariona Millà durant la inauguració de l'exposició i aspecte parcial del públic a la inauguració. (autor: Museu Comarcal de Cervera)

 

 

http://www.museudecervera.cathttp://www.fundaciopedrolo.cat http://www.7lletres.org  



Tornar a la pàgina inicial Veure altres notícies